Ritual – track by track

oomph

Premiera płyty Ritual odbyła się na początku roku a trasa promująca wydawnictwo dobiega już końca – zamykać ją będzie występ zespołu na Warsaw Dark Electro Festival. Z tej okazji postanowiliśmy na wzór samego zespołu stworzyć własne „Ritual – track by track” i pozbierać w jednym miejscu wszelkie ciekawostki dotyczące poszczególnych utworów oraz ich przesłanie. Efekty naszej pracy możecie zobaczyć w tabelce poniżej. Wszystkich zainteresowanych samymi tekstami i tłumaczeniami zachęcamy do obejrzenia Song Booka stworzonego przez FC Walsungenblut!

 

Tytuł Opis
Tausend Mann und ein Befehl Singiel (4.01.19) z klipem video
Utwór traktuje o ślepym podążaniu za rozkazami, które w połączeniu z mocną hierarchią często prowadzi do wojen. Inspirowany piosenką “Hundert Mann und ein Befehl” – niemieckiej wersji “Ballady Zielonych Beretów” z 1966r- manifest przeciw wojnie i wszystkiemu co do niej prowadzi.
Piosenka ta została również wykorzystana jako soundtrack do trailera serialu “Fear of the walking dead”.
Achtung! Achtung! Tytuł wykorzystywany w pierwszych grafikach promocyjnych. Utwór traktujący o ostatnich myślach osoby umierającej, o swoistej walce ze śmiercią, poszukiwaniu sensu życia i śmierci.
Kein Liebeslied

Singiel (30.11.18) z lyric video
Pierwszy utwór promujący płytę Ritual. Wg zespołu opisuje on stan obecny naszej cywilizacji, czasów wielkich odkrywców i twórców a równocześnie ludzi w coraz szybszym tempie dążących do zagłady własnej egzystencji jak i planety. Cywilizacji cechującej się akceptacją wszelkiego rodzaju nacisku, przemocy i fobii. W skrócie: do czego doszliśmy i za jaką cenę.

W tekście znajdziemy też cytat od J.G.Seume:

“Wo man singt da lass dich ruhig nieder
Böse Menschen haben keine Lieder
Wo man sing da lass dich ruhig nieder
Böse Menschen haben keine Lieder”

Autorem polskiego przekładu jest Norwid:
“Gdzie słyszysz śpiew tam idź,
tam dobre serca mają.
Źli ludzie wierzaj mi,
Ci nigdy nie śpiewają”

Trümmerkinder Piosenka opublikowana razem z remiksami jeszcze przed premierą albumu w ramach specjalnej edycji magazynu Sonic Seducer. Tytuł nawiązuje do pojęcia Trümmerfrauen a tekst i melodia starej niemieckiej piosenki dla dzieci “Maikäfer Flieg”/”Maikäfer Lied”. Opowiada o sierotach wojennych i genie “traumy powojennej” który przekazywany jest dalej w osłabionej formie, sprawiając, że w pewnym sensie i my jesteśmy tymi sierotami.
Europa Utwór wykonany z Chrisem Harmsem z Lord of the Lost. Po dobrym odbiorze piosenki “Abracadabra”, którą Dero nagrał na potrzeby nowego albumu Lord of the Lost “Thornstar” zespół postanowił zaprosić do współpracy Chrisa Harmsa. Jak twierdzi sam OOMPH! jest to utwór nagrany jako ostatni w dodatkowej sesji letniej (zespół w maju ogłaszał, że album jest gotowy i pozostały do zrobienia tylko miksy. W sierpniu pojawiła się jednak informacja o nagrywaniu dodatkowego utworu). Jest to krótka historia Europy jako krainy dzielonej przez różnego rodzaju działania wojenne oraz konflikty wewnętrzne oraz pesymistyczna wizja jej przyszłości.
Im Namen des Vaters

Singiel (18.01.19) i 3 klip promujący Ritual.
Krytyka religii jako narzędzia do tłamszenia indywidualności jednostek oraz sprowadzania absolutnie każdej płaszczyzny życia do jedynego słusznego wzorca narzuconego przez przywódców (jak w dyktaturze). Widoczny jest tu też wątek genetyki i klonowania na potrzeby sztuki wojennej.

Das Schweigen der Lämmer Metaforyczna ballada o religii, a konkretnie o relacji wyznawca-kapłan. Szczególny nacisk położony jest tutaj na tłamszenie indywidualności oraz nadużycia ze strony osób, które powinny świecić nienaganną postawą moralną (głowy/przedstawiciele kościołów). Jak podkreśla sam Dero, tam gdzie najgłośniej mówi się o moralności, tam najwięcej zamiatane jest pod dywan.
TRRR – FCKN – HTLR

Utwór traktujący o łatwości z jaką ludzie dzielą sprawy na czarne i białe odrzucając zupełnie szarości i cienie. Tym samym często bazując na niedopowiedzeniach i własnym widzimisię oceniają innych, a także szufladkują nim podjety zostanie dialog. Szczególnie widoczne jest to w tematykach społecznych i politycznych a sam zespół wspomina również, że ludzie często widzą w tekstach to co chcą widzieć a nie to co faktycznie w nich jest, sprowadzając niejednokrotnie dowolną dyskusję do jednego z trzech słów: Terror, Seks, Hitler.

Utwór został zremiksowany przez Lord of the Lost i wydany na wersji Deluxe jako bonus.

Phönix aus der Asche Dero określa ten utwór jako pełny tęsknoty i pasji, ale raczej nie nazwałby go piosenką miłosną – pomimo erotycznych fragmentów. Uważa też mimo wszystko, że miłość to najsilniejsze ludzkie uczucie.
Lass’ die Beute frei Utwór archaiczny i metaforyczny zarazem. Opowiada o relacji myśliwy-zwierzę podczas polowania. Dero wyraża nawet życzenie, żeby czasem ci płacący za polowanie ludzie sami stali się obiektem łowów.
Seine Seele Utwór może być rozumiany jako manifest przeciwko dobrowolnemu stawianiu się w roli ofiary. Opowiadając o tym utworze Dero podkreśla również znaczenie duszy – uczuć, wspomnień, wewnętrznego dziecka – w życiu człowieka i konsekwencji jakie niesie jej zaniedbanie. Silna inspiracja przypadkami Nataschy Kampusch i Josefa Fritzla.

Źródła: Sonic Seducer, Orkus Magazine